مطالب مفید از اینترنت

مطالب و تبلیغات تجاری

مطالب مفید از اینترنت

مطالب و تبلیغات تجاری

  • ۰
  • ۰

امروزه با رویکرد شهرهای انسان مدارو حضور پیاده در فضاهای عمومی،نصب تجهیزاتینرده های آهنی در سطح شهر
مانند راهبند یا استاپر رو به افزایش است. به همین دلیل، طرح های جدید بصورت چند
منظوره مورد استفاده قرار می گیرد.
بطور مثال با قابلیت روشنایی / امکان پارک دوچرخه/ترکیب با انواع نرده ها یا بصورت حفاظ
جداکننده مدولارو ...
تیرک ها بعنوان موانع کاربردی برای خودروها و عابرین، و همچنین جدانمودن و شخصیت
نرده/ تیرک/ راهبند
Bollard / Stopper/ Fence
سید رضا حسینی لاهیجی/کارشناس ارشد طراحی صنعتی - دانشگاه تهران
دادن به فضاهای مختلف شهری بکار میرود و از آنها میتوان به عنوان
جانشینی بجای جدولها و یا تر یکب با جدولها استفاده نمود.
از تیرک های کوتاه می توان برای نشستن و یا برای ایجاد روشنایی
در ارتفاع کم در پیاده روها و پار یکنگ ها استفاده نمود و در مواردی
بعنوان عامل تزئینی در مشخص کردن محدوده محیط های عمومی
استفاده می گردد.
نرده آهنی حصار:
اغلب در مورادی که نیاز به مانع فیز کیی ایمن با حفظ دید منظر
شهری باشد مورد استفاده قرار میگیرد نرده های حصار و پرچین را
برای مشخص نمودن محدوده ، ایجاد فضای خصوصی ، تعریف کی
فضا یا بعضاً ایجاد مانع مورد استفاده قرار می دهند.
نرده های مسیر:
نرده به عنوان عنصر محافظ و ایمن در کنار پله ها و جداره های


شهری مورد استفاده قرار می گیرد.
هرگاه مناطق گل کاری و چمن کاری شده نیاز به حفاظت داشته باشند
، مسیر عبور عابران پیاده را می توان با استفاده از نردهای کوتاه مشخص
کنندة مسیر ، کنترل وهدایت نمود. نرده و تیرک را به لحاظ تنوع می توان
به 2 گروه ثابت و متحرک تقسیم نمود که معمولا انواع متحرک بصورت
نصب موقت مورد استفاده قرار میگیرد.
ضوابط فنی:
90 بالاتر از کف پله داشته باشد. در حال کیه این عدد برای ایمنی می cm 1. نرده پله معمولاً میبایستی ارتفاع ثابتی حداقل
افزایش یابد. m 1/ تواند تا 1
80 بوده و شبکه به گونه ای باشد که کودکان نتوانند سرخود را از بین نرده ها cm 2. ارتفاع نرده جانپناه باید حداقل
عبور دهند .
3( درنظر گرفته شود. m( 300cm 3. ارتفاع نرده های حصار می تواند تا
90 می تواند متغیر باشد. cm 4. ارتفاع تیرک برحسب نیاز بین 60 تا
20 در cm 5. برای حفاظت از فضای پیاده رو در مقابل اتومبیل ها ، استقرار موانعی مانند تیرک و راهبند حداقل به ارتفاع
از کیدیگر توصیه می شود. m 1/ فاصله 5
50 عرض داشته باشد. cm 6. نوار حاشیه پیاده رو برای استقرار تیرکها وموانع باید
7. برای جلوگیری از ورود پیاده ها به مکانهای خطرناک یا فضای محدود کننده میتوان از تیرک هایی که زنجیر به آنها
30 است . درهر صورت ، نوار حاشیه پیاده رو بار کی cm متصل باشد استفاده نمود . فضای لازم برای استقرار این نوع حصار
تر از قطر تیرک نباید باشد .
1 باشد . در m/ 8. فاصله بین تیرک ها در صورت کیه ایجاد مانع برای وسایط نقلیه )خودرو( مورد نظر باشد ، باید حدوداً 5
صورت کیه تیرکها بوسیله زنجیر یا میله بهم متصل باشند ، این فاصله بیشتر خواهد شد.
120 باشد. cm 9. در پار یکنگ ها که خورو ها پشت به تیرکها قرار می گیرند، ارتفاع مناسب باید بین 90 تا
10 . در طراحی و ساخت تیرک و نرده ، باید توجه داشت که از وجود لبه های تیز پرهیز و از ساخت نرده با ارتفاع زیاد
اجتناب گردد.
19 38
در طراحی نرده و تیرک بایستی نکات زیر مورد توجه قرار
گیرد:
تناسب کلی حجم و فرم :
• هنگامی که تیرک به منظور تغ ییر مسیرعابرین مورد استفاده
قرار می گیرد، با توجه به ازدحام معبر، باید از نظر ابعاد ، فرم و
رنگ بنحوی طراحی شده باشد که براحتی قابل تشخیص بوده
و از تصادف و آسیب عابرین جلوگیری نماید.
• در طراحی نرده های دست انداز پله در صورت طویل بودن
به منظور سهولت در نصب و هماهنگ شدن یا کاهش ارتفاع
، نرده ها و شبکه بین آنها به صورت قطعات مجزا و مستقل
تقسیم و متناسب با ابعاد پله ها پیش بینی می شوند.
رنگ
• رنگهای زنده و روشن در بین رنگهای دیگر ارجحیت داشته
و لازم است که رنگ نرده ها متناسب و هماهنگ با محیط
باشد.
• استفاده از رنگهای خنثی بخصوص در زنجیر ، برای عابرین
بی توجه یا دارای ضعف بینایی بسیار خطرناک است .
18 39
تطابق با محیط اطراف
• نرده و تیرک می بایستی از لحاظ فرم ورنگ با محیط اطراف در هماهنگی باشد و باید در نظر داشت
که اصولاً نرده ، تیرک و حصار جزئی از مجموعة کفسازی بحساب می آیند و خصوصیات بصری کف
سازی باید در هنگام طراحی و انتخاب آنها مدنظر قرار گیرد.
• فرم نرده و تیرک بایستی در بیننده حس )ایستایی / ایمنی / زیبایی / کاربرد( را القاء نماید.
• نرده و تیرک باید به گونه ای قرار گیرد که مزاحم نباشد و مسیر مفید پیاده رو را نگیرد.
• در محلهایی که برای جلوگیری از عبور موتور سواران نصب می گردد نباید طوری قرار گیرد که
مانع عبور افراد ویلچری گردد.
• روش استقرار نرده و تیرک نباید هیچگونه مزاحمت و تخریبی برای فضای سبز، باغچه ها و درختان
ایجاد کند.
• نصب نرده و تیرک نبایدمانع دید علائم راهنمایی و رانندگی گردد.
• نرده و تیرک باید در محلی نصب گردد که محل عبور دائم آب و فاضلاب نباشد .
• نصب نرده جانپناه در حاشیه جویهای عمیق و نهرها و رودها در داخل حریم شهر و برای تف کیک
فضاهای امن کودک در پارک ها و فضاهای تفریحی توصیه می گردد.
• نصب نرده در دو طرف پلهای روی مسیر مسیلها و پلهای عابر پیاده الزامی است .
استفاده از الگوهای طراحی سنتی و خاطره انگیز ، جلوه خاصی به طرح داده و تعلق خاطر از نظر
بصری در محیط ایجاد می نماید.
17 40
• نرده و جداکننده می تواند دارای قابلیتهای زیر نیز باشد:
1.محلی برای نصب سطل زباله،
2. نوعی لابی و نشیمن خیابانی برای محل قرار، گفت و گو و ...
3. امکانات اولیه خیابانی )تلفن، بلیط فروشی ...(
4. محلی برای نصب پوسترو تبلیغات و اطلاعیه ها
5. تر یکب با فضای سبز برای جلوه بخشی به فضای اطراف
6. طراحی کامل اجزا همراه با تمام کننده ها/ دروازه ها/ ورودی و
خروجی/ دستگیره ها و ...
7. ایجاد موانع تجمع مزاحمان شهری و متکدیان

  • ۹۷/۰۷/۱۷
  • zivar gallery

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی