حفاظ پنجره آریا

درب آکاردئونی آريا

صنایع فلزی آریا

خواص عرقیات گیاهی :: مطالب مفید از اینترنت

مطالب مفید از اینترنت

مطالب و تبلیغات تجاری

مطالب مفید از اینترنت

مطالب و تبلیغات تجاری

  • ۰
  • ۰

 عرقیات گیاهی

در فصول گرم سال که در آن تعریق زیاد است و آب فراوانی از بدن دفع می شود از شربت ها یا نوشیدنی هایی که در آنها از عرقیات گیاهی م یتوان استفاده کرد. عرقیات یکی از پرمصرف ترین شکل های استفاده از گیاهان است. امروزه در ایران بیش از 40 نوع گیاه وجود دارد که عر قگیری شده و به صورت طبی مورد استفاده قرار می گیرند. عرق گیاهی فرآورده ای است که از جوشاندن یک گیاه و یا مخلوطی از گیاهان مختلف در برابر بخار آب و سرد کردن بخارات حاصله به دست می آید. از تقطیر مجدد عرقیات معمولی فرآورده دو آتشه حاصل می شود که نوع مرغوب تری بوده و مزه و بوی تلخ تر و تندتری نسبت به عرقیات معمولی دارند روش های عرق گیری روش سنتی؛ که هنوز هم بسیاری از کارگاه ها به این روش فعال هستند، دیگ های مسی بزرگ لبریز از گیاه و آب روی آتش قرار می گیرند و بخار آن از لوله های مخصوصی از دیگ خارج و وارد محیط سردی که معمولا استخر آب سرد است می شود. با عبور بخار از محیط سرد، تقطیر صورت گرفته و بخار تبدیل به مایع م یشود که همان عرق گیاه است- و در ظرف های مخصوصی ذخیره می شود.

روش صنعتی؛ دیگ های بزرگ پر از گیاه شده و به صورت اتوماتیک عرق گیاهی به دست می آید. عرق تولیدی نیز پاستوریزه شده و در بسته بندی های کاملاً بهداشتی عرضه می شود. به منظور از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا و تامین کیفیت بهداشتی عرقیات گیاهی باید حداقل حرارت 72 درجه سانت یگراد به مدت 15 ثانیه اعمال گردد. عرقیات گیاهی باید در ظروف تمیز و بهداشتی بسته بندی گردد. عرقیات گیاهی نوشیدنی های سنتی ایرانی

شربت سکنجبین؛ نوشیدن شربت سکنجبین منافع بسیار دارد. اگر با یخ خنک کرده و بنوشند، صفرا را می برد و از التهاب حرارت معده م یکاهد، و آنچه بلغم در معده و رود هها باشد، خارج میکند.

عرق کاسنی؛ عرق کاسنی علاوه بر افزایش میزان تحمل بدن در برابر گرما، نوشیدن روزی 2 فنجان از این عرق گیاهی در فصل های گرم سال به پاک سازی اخلاط نامناسب از بدن به ویژه کبد کمک کرده و میزان تعریق بدن را نیز افزایش می دهد.

عرق نعنا؛ هم نعنا و هم قرص نعنا خواص خن ککنندگی بسیار بالایی دارند و رایحه تند آن م یتواند تنبلی و خستگی که در فصل گرما ایجاد می شود را از بین ببرد. نعنا به گوارش و التهاب نیز کمک م یکند.

افرادی که در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا دائم در حال نوشیدن هستند بهتر است در طول روز یک بار شربت نعنا که ضدنفخ و درد معده است بنوشند. شربت آویشن؛ آویشن می تواند بسیار مفید برای کاهش خستگی ها و کوفتگی باشد. این نوشیدنی اگر با کمی آب و سکنجبین ترکیب شود، می تواند مفیدترین نوشیدنی روزهای تابستان باشد.

عرق شاتره؛ شاتره اثر بسیار قوی ضدعطش و گرمازدگی دارد، خون را تصفیه م یکند و صفرابر است. به این جهت که نشا طآور، خن ککننده و صفرا بر است می توانید این شربت را به تنهایی یا همراه خاکشیر آماده نمایید.

عرق بیدمشک؛ عرق بیدمشک خواصی نظیر تقوی تکننده، آرا مبخش، ضد گرمازدگی و مقوی قلب دارد. گاهی نیز به صورت شربت آن را رقیق و مقداری شکر به آن اضافه می شود. این عرق تقوی تکننده قلب و معده، خون ساز و ضد سردرد است.

تخم شربتی؛ تخم شربتی دانه گیاه ریحان خوراکی است. این دان هها درشت تر از خاکشیر و سیاه رنگ هستند. وقتی تخم شربتی داخل آب ریخته می شود، روی آن لایه ای ژله ای تشکیل خواهدشد.

شربت آن ضدگرمازدگی و ضدعطش است و می توان گفت تخم شربتی و خاکشیر تقریباً خواص یکسانی دارند. در ضمن، خاکشیر و تخم شربتی خاصیت مسهل و ملین داشته و مصرف آنها برای جلوگیری از یبوست که در تابستان شایع می شود، مناسب تر است.

گلاب؛ گلاب در حقیقت نوعی عرق گیاهی است که از گلبرگ های چند نوع گل محمدی تهیه می شود. گلاب ایرانی که به ویژه در ناحیه قمصر کاشان تهیه می شود، بسیار معروف است. گلاب خواص دارویی زیادی دارد، از آن جمله می توان به ضداسهال، ضدالتهاب، ضدنفخ، مقوی قلب، خلط، مقوی معده و اشتهاآور بودن و...آن اشاره کرد.

شربت بهارنارنج؛ برای افرادی که مشاغل پراسترس دارند و گرمای تابستان آنها را عصبی م یکند، بسیار مناسب است. بهارنارنج آرام شبخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است، سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش م یدهد و تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین م یبرد. عناب و رفع گرمازدگی؛ برای رفع گرمازدگی، عناب را در آب جوشانده و با کمی شکر به صورت خنک میل کنید.

بهترین دارو برای رفع گرمازدگی دم کرده عناب و زرشک است که م یتوان آن را با کمی شکر میل کرد.

عرق کرفس بهترین عرق لاغری است ؛ برای لاغری و کاهش وزن استفاده از عرق کرفس می تواند مفید باشد.

این عرق برای افرادی که با مشکل درد مفصل، درد سیاتیک و کمر درد مواجه هستند گزینه خوبی است. افرادی که حساسیت دارند نباید عرق کرفس بخورند. همچنین این عرق در برخی از افراد باعث کاهش قند خون و کم شدن انرژی بدن می شود.

عرق دارچین؛ عرق دارچین برای آن دسته از افرادی که با مشکل نفخ مواج هاند گزینه بسیار خوبی است. این نوشیدنی برای افرادی که مشکلات کبدی دارند هم مناسب است، به خصوص آنهایی که مشکل کبد چرب دارند. سخن آخر؛ مصرف خودسرانه و بیش از اندازه برخی از این عرقیات بدون نظارت متخصص آشنا به گیاهان دارویی می تواند زیان آور باشد

بانک اطلاعات مشاغل

  • ۹۷/۰۷/۱۷
  • zivar gallery

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی